Balkanzug - Brochów na przestrzeni wieków

Idź do spisu treści

Menu główne:

Balkanzug

Wieści Brochowskie > Artykuły > 2015

Balkanzug


Przez stację w Brockau 15 stycznia 1916 roku około godz. 13.30 przejechał pierwszy raz pociąg interkontynentalny Berlin - Konstantynopol. Trasa pociągu przebiegała z Berlina Stadtbahn przez  Wrocław - Bratysławę - Galanta - Budapeszt - Sofię. Poniżej widokówka z przejazdu Balkanzug przez Legnicę w dniu 15 stycznia 1916 r. (widokówka wysłana z Legnicy - datowana jest na 1923 rok, gdy pociąg już nie jeżdził), gdyż tylko wtedy jeden raz pociąg ten się tam zatrzymał. Powodem był przejazd pociągiem
Prezydenta Dyrekcji Kolei Breslau, Mallisona, oraz kilku innych wyższych urzędników Dyrekcji, którzy wsiedli do pociągu, by skorzystać z jego usług w drodze do Wrocławia (Breslau).


                  




Pociąg ten jadąc z Berlina zatrzymywał się we Wrocławiu celem nabrania wody. Skład pociągu przejeżdzającego przez Brockau nie był zbyt imponujący, gdyż oprócz parowozu były w nim wagon bagażowy oraz luksusowe wagon 1 i 2 klasy, wagon sypialny i restauracyjny firmy Mitropa, a powodem tego było to, że w miejscowości Galanta koło Bratysławy skład pociągu łączył się z innymi składami Balkanzug. Wagon sypialny miał 36 miejsc, a wagony osobowe po 38 miejsc każdy.



Jedn z nich wyjeżdżał z Berlinia Anhalt przez Drezno - Pragę - Wiedeń, kolejny skład wyjeżdżał z Monachium i dojeżdżał do Wiednia, gdzie łaczył się z poprzednim, trzeci skład wyjeżdzał  ze Strasburga do Monachium ( ze względu na małe zainteresowanie w czerwcu 1917 roku linia ta została zawieszona), ponadto w maju 1918 roku kolejny Balkanzug wyruszał z  Würzburga do Wiednia, gdzie dołączał się do głównego składu. Wszystkie części pociągu łączyły się w Galanta, przed Budapesztem i już jako jeden skład, dojeżdżały do Konstantynopola.



Trasa pociągu przez Breslau liczyła 2363 km i pociąg pokonywał ją przez 55 godzin 50 minut jadąc w kierunku Konstantynopola (prędkość przejazdowa była na poziomie ok. 80 km/godz.) a z powodu pokonywania kilku granic i postojów technicznych średnia prędkość pociągu wynosiła ok. 42 km/godz. W drodze powrotnej czas przejazdu wynosił 54 godziny 39 minut.
Przez Brockau przejeżdżał 4 razy w tygodniu( po dwa razy w jedną ze stron) w środę i sobotę a wracał w poniedziałki i czwartki. Od  czerwca 1918 roku, pociąg już jeździł tylko raz w tygodniu.


Uruchomienie pociągu interkontynentalnego Balkanzug miało dla Niemiec większe znaczenie propagandowe, gdyż zastępowało slynny Orient Express, którego przejazdy zostały zawieszone z powodu działań wojennych.

   

                         Parowóz ciągnący skład Balkanzug                          Obsługa pociągu Balkanzug w Konstantynopolu



      


Powyżej pocztówki reklamowe pociągu Balkanzug z trasą przez Breslau. Pocztówka poniżej przedstawia trasę przez Wiedeń w formie połaczenia telefonicznego, gdyż żadna trasa pociągu nie prowadziła z Berlina przez  Wiedneń bezpośrednio na Belgrad (wszystkie składy łączyły w Galanta) a potem kierowały się na Belgrad i Sofię.



Opis pierwszego przejazdu pociągu przez m.in. Legnicę można przeczytać na stronie
http://liegnitz.pl/ pt. Legnicki Orient Express.
Pociąg zakończył kursowanie 15 października 1918 r.


Henryk Lochdański, Brochów 20.03.2015 r.,  uzupełniono 15.05.2015 r.

Zródła:
1. Wikipedia
2.
http://liegnitz.pl/
3. bieniow.strefa.pl/r_archiwum_1916_17.htm
4.
https://www.flickr.com/photos/
5.
World War I - trains-worldexpresses.com.
6.
www.retours.eu/en/25-mitropa-art-deco.
7.  http://ww1.habsburger.net/de/medien/balkanzug-berlin-wien-konstantinopel-propagandapostkarte-1916






 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego