Dworzec - Brochów na przestrzeni wieków

Idź do spisu treści

Menu główne:

Dworzec

Stacja

Od 1892 roku rozpoczęto prace związane z budową stacji rozrządowej, które zakończono w 1896 roku a od 1 kwietnia tego roku  Brockau związany został z koleją, gdyż  otwarto wtedy zbudowaną stację rozrządową, wtedy też  zbudowano budynek kolejowego dworca pasażerskiego, który istnieje do chwili obecnej i wraz z jego oddaniem do użytkowania Brockau stał się pierwszym przystankiem kolejowym od strony Breslau w kierunku  Śląska (Górnego).

Budynek dworca powstał w miejscu dawnej budki dróżniczej, która była zbudowana wraz powstaniem w 1842 r. linii kolejowej Breslau - Ohlau.

Budynek dworca pasażerskiego składał się z częsci pasażerskiej - hol wraz z kasami i poczekalnią, pomieszczenia restauracji, ekspedycji pocztowej (część budynku po lewej stronie wraz z magazynem - była to zatem pierwsza poczta w Brockau) oraz mieszkania służbowego kierownika ruchu kolejowego, które znajdowało się na I piętrze.

W przeszłości w budynku dworca znajdowała się przez wiele lat stołówka dla pracowników PKP ( w miejscu tym w Brockau była restauracja dworcowa) a po jej likwidacji świetlica, która wykorzystywana była także jako lokal wyborczy. W tej częsci budynku znajdowało się równiez biuro podstawowej organizacji partyjnej stacji a także siedziba sekcji wędkarskiej.  Zakład fryzjerski, który przeniósł się do istniejącego do chwili obecnej zakładu fryzjerskiego przy Mościckiego - przedwojenny sklep sprzedaży wyrobów tytoniowych. Po likwidacji stołówki w latach 90-tych pomieszczenia wynajmowane były na hurtownię środków piorących. Natomiast poczekalnia na peronie pierwszym na tzw. ciucholandię. Przez wiele lat w budynku dworca znajdował się komisariat Milicji Obywatelskiej a obecnie jest placówka SOK.

Budynek dworca wraz z dwoma wiatami peronowymi jest zabytkiem wpisanym do rejestru zabytków miasta Wrocławia pod poz. A/2633/430/Wm z dnia 17.02.1984 roku. W listopadzie 2012 roku zakończono remont budynku dworca, wiaty peronowej oraz poczekalni na peronie pierwszym. Wykonano nową iluminację dworca, podjazd dla niepełnosprawnych oraz zamontowano nowy zegar na peronie  i kamery. Nie wykonano remontu przejścia podziemnego łączącego  perony oraz drugiej wiaty peronowej (peron pierwszy) tylko znajdujące się tam pomieszczenie poczekalni.
Obecnie budynek stacji otwarty jest od godziny 6.00 - 22.00 i ochraniany przez firmę ochroniarską.

Rozpoczęly się prace związane z przejściem podziemnym na dworcu pasażerskim. Ściany mają być pokryte matelowymi panelami a podłoga wykonana z desek. Zakończenie prac ma nastąpić w marcu 2017 r.


 
 
 
 
 
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego